Tuesday, October 27, 2009

suka suki perantauan (episod: wahh..lamanye xupdet)

Tags


Assalamualaikum..

sebagai pembuka kata dalam blog yang dah lama xdiupdet ini..
biala aku mulekan dengan dua rangkap pantun..

anak punai si anak merpati,
bertenggek diatas motor kawasaki,
2 bulan sudah aku menyepi,
kini aku kembali untuk beraksi..

anak ikan di dalam pinggan,
lagu nasyid dendangan raihan,
bukan kembali tanpa iringan,
iringan penuh cahaya keimanan..


salam perpaduan, salam satu malaysia saya ucapkan kepada rakan2 dan pembaca2 sekalian. cets, tah pape lak aku ni..hum..dah lama gile aku xtulis blog..rase janggal lak..maklom le..xde akses internet kat skola..nk wat cane..kdg2 ade tenet..tp aku loading google..setengah jam baru klua separuh..wadafak u bet..i dont believe it..cam xcaye lak ade lg kuase tenet tahan super lembab camtu..tp camtu le..nk wat cane..kene le tempuhi gak..

buat pengetahuan sume..kalo yang belum tau..aku dah xkije kat melake dah..sape2 yang dah lama xtgk aku kat melake tu..maksudnye aku dah xdela kat melake..aku dah move out dari melake..skrg aku ni bermastautin di beserah, kuantan, pahang. bak kata orang tua2..melentur buluh biarlah dari rebungnya..begitu juga lah aku..mencari rejeki di mana saje..terpakse ku lalui sume ni demi mencari sesuap nasik (ayat drama melayu).. dan kalau tidak dipecahkan ruyung, manakan dapat sagunya...xpasal lak..

Kisah hitam hidupku bermula pada 1hb September 2009, Mie (bukan nama sebenar) telah mendapat tahu yang kompeni tempat die bekerja akan ditutup..notis diberikan dalam masa 24jam..surat terima pampasan juga telah dibuat oleh HR, so aku terpaksa menyain surat itu demi mendapatkan pampasan..so, hormon2 dalam tubuhku semakin tidak stabil..sereberum otak ku menggiatkan usaha mencari jalan menyelesian masalah ini, lantas ransangan saraf tunjang ku seakan akan menghantar sesuatu isyarat kepada anggota tubuh yang lain..ya aku berjaya, aku berjaya mencari sedikit idea untuk mengeluarkan diriku dari masalah ini. Lantas aku call wawa..tanye pasal GPK, so wawa dengan sepantas kilat telah memberikan aku no tepon wakil pihak yang berkaitan..dengan langkah yang begaya..aku melangkah pergi ke meja Shima, meminjam tepon opis..mendail nombor telepon tersebut..dan setelah beberapa rundingan dilakukan oleh aku..aku berjaya mengeluarkan diri dari kemelut masalah ini. Tarikh lapor diri telah aku tetapkan pada 07/09/2009, aku harus melaporkan diri di SJK (c) Kong Min, beserah pada 07hb..aku redha memandang tiada kekosongan di melaka..tidak ku sangka..aku harus meninggalkan bumi melaka. selama hampir 4 tahun setengah aku di melaka, kini aku perlu untuk meninggalkan melaka..sungguh sedih..



Keesokan harinya..bagaikan begitu janggal bagi aku..kalau pada kebiasaannya..aku bgn pg..pukul 8 aku akan pergi ke opis..tapi tidak pada hari ini..terasa begitu kosong dan busan idup ku..aku banyak menghabiskan masa2 terluang dirumah, melawat dan berborak di bilik Dr. Sazilah, tiada apa yang dapat aku lakukan lagi. 02 dan 03 hb tidak menampakkan hasil yang lumayan..masih sama seperti semalam..omong2 kosong saja yang dapat aku luahkan..

Kisah perantauan hidupku ini bermula pada 04/09/09, tepat jam 8.30pagi..aku mengemaskan barang2, dan memasukkan ke dalam kereta..pastu aku naik mandi..pastu pada pukul 9.35 pagi..aku meneruskan perjalanan hidupku untuk ke pahang. Perjalanan memakan masa hampr 4jam dari melaka ke kuantan. Melalui tol plus dari ayer keroh ke Tangkak, masuk ke segamat, melalui kawasan yang kanan kirinya adalah kelapa sawit, pastu masuk plak ke muadzam, pastu baru sampai kuantan. Begitu penat aku rasekan, maklom le bulan pose mase ni..ngantok gile bawak kete sorang2..

Sesampainye di kuantan, arah tujuan ku adalah mencari sekolah tempat aku bertugas terlebih dahulu, setelah bertanya kepada beberapa pemandu yang lain, aku dapat menjejaki sekolah ini.Syukur, perjalanan ku telah selamat sampai ke destinasi..Namun, pemikiranku dihantui plak oleh perkara2 lain seperti rumah dan sebagainye (ayat karangan tahun 6). Berbekalkan sedikit sifat peramah yang ada pada diriku, aku bertanya pada seorang pakcik tua berbangsa cina. Namun jawapan yang aku terima hampa, walaubagaimanapun itu tidak mematahkan semangat aku untuk terus bertanya dan bertanya, sehinggalah aku bertanye pada tauke kedai runcit (Dee Mini Market), pakcik dee..dialah orang yang banyak membantu aku dalam mencari rumah pertamaku..syukur, aku dipertemukan dengan orang yang baik baik.

Setelah beberapa panggilan telepon dibuat, aku dapat menjejaki sebuah rumah kosong di kampung rumbia. rupa2nya rumah itu hanya di belakang sekolah jek..so setelah berjumpe dengan tuan rumah..pembayaran deposit dan sewe telah dibuat..aku dibawa masuk ke rumah itu..pergh...im shock..mule2 tgk umah tu..rase seram sejuk je..tp disebabkan oleh keterpaksaan ini, aku kuatkan juga semangat aku untuk duduk kat umah tu..masuk je umah tu..eh jap..buat pengetahuan korang.rumah tu adalah rumah kayu..so die punye lantai jarang2 je..nampak la kat bawah umah tu..mmg seram dol..mcm umah zaman dulu2..maklum le aku dok ini umah kampung..Nasib baik le umah ni sebelah je ngn surau..so aku xdela takot sgt...

Setelah membersihkan umah ni..aku pon mandi..pastu aku tgk kat atas....xde kipas..rase nak nangis je panas dol..ngn pose..tgh2 panas..sekse idop dol..so aku pon kuar la plak beli kipas kat bandar kuantan nung jauh disana..tp xdela jauh..dalam 15 minit jek..balik tu..pasang2 kipas sume..kol 6 ptg aku mandi..pastu kua g bazar...nasib baik la bazar ni dekat je ngn umah aku..kalo x..xtau le aku nk bukak pose ngn ape..

pas buke pose sume..semayang maghrib..kemas2 barang2 sume..semayang isyak...aku pon tido..hari yang memenatkan pada ku sudah berakhir...aku tidur dengan nyenyak ditemani oleh kipas baru ku...

hum..itu jek aku nk cite tuk kali ni..besok aku sambung lg eh..ni dah kol 10.53mlm, kene tido awal..esok nk kije lak..ok la sume..nanti aku sambung lg kisah idupku inih..esok episod trajis akan menyusul..nantikan...
sekian..timaseh..

9 comments

uihh...umah papan je? ='(
isk...isk...
sedih nye bro fahmi...tetibe rase bersyukur sgt dgn keadaan skrg ni dpt duk umah sewa berdindingkan batu etc...

da duk pahang, dekat sikit dengan buah hati kot? eh yeke? =s

ceh..dekat mende..makin jauh ade le..huhu..haa.tau xpe..so bersyukur le ngn ape yg ade..huuu...

makin jauh?????????
wat the _______...
takpe2...call masih boleh lagi dibuat, hehehe =p

tabahkan hati mu wahai bro fahmi utk bekerja di tmpt yg asing..
hopefully da leh adapt dgn chinese skool tu ;)

da pandai ckp cine da skrg..cin ko waa...komengggaa..huhuhuu..

kahkahkhakhahkhakhkhahh sumpah kelakooooo cin ko wa komenga :))

sabar lah fahmi. nk buat cane dugaan idop. skrg still duk sorg kat rumah lantai jarang tu ke? huhuhu renovate la sikit :p

kalo ade mase jom jumpe minum2 dgn sy n yai! =)

renovatela sket rmh ko tu.hehe
apekah cite trajis yg bakal ko persembahkn tu?
xsbr nk bc ;p

ahahaha...nanti ade mase..kontek2 le kalo lalu area sini..available bile2 mase jek..skrg dok umah baru dah..berdindingkan batu dah..hihihi..
hum..cite trajis..akan ku persembahkan malam ini..hahaha..

cite yang menyeramkan lagi mendebarkan!

ko bace post yang baru tu bend..kompem lg seram..