Friday, July 1, 2011

cara mudah ingat sifir guna jari

Tags


sumber dari sini

Saya pernah dapat tips cara mudah ingat sifir 6,7,8,9......sekali tu lupa lagi da....so malam n i saya google kat net.....alhamdulillah jumpa semula ilmu tu so saya kongsikan di sini...bolehla ajar anak2 kita nanti....kaedah ni memang sangat bermanfaat....masa saya sekolah dulu tak ade pun diajar teknik2 ni...ish rugi betul kan.... kalau tak hafal sifir kena rotan beb ngan cikgu maths huhuhu....so now ni kalau anak2 kena baca sifir dah mudah la...jawapan ada di jari mereka....sambil baca sifir sambil gerakan jari...yahoooooo tak payah hafal ....cuma hafal teknik saja....tapi kalau lupa tekniknya abisla....tak dapat den nak nolongnya.......


Hmm, klu sifir tu mmg boleh hafal dlm otak juga klu selalu amalkan. Tetapi bagi yg tidak dpt buat begitu ada cara lain utk hafal.

Taktik 1:
Ini adalah satu taktik yg popular utk sifir 9. Taktik ini menggunakan 10 jari tangan kita (klu guna jari kaki susah sikit sbb dlm kelas pki kasut kan).

Cth: 9darab1 = ibu jari sahaja dilipat, so tinggal 9 jari.
9darab2 = jari telunjuk sahaja dilipat, ibu jari yg tidak dilipat mewakili 1 dan 8 jari lain yg juga terbuka mewakili 8, so menjadi 18. Begitulah seterusnya utk 9x3 sehingga 9x9.

Taktik 2:
Kaedah ini juga menggunakan 10 jari kita dan digunakan utk sifir 6 hingga 9 sahaja. Dgn anggapan 1 hingga 5 adalah sifir yg senang diingat oleh para pelajar.

*Jari kelingking mewakili 6
*Jari manis mewakili 7
*Jari hantu - 8
*Jari telunjuk - 9

Contoh: 7darab7= Cantumkan jari manis tgn kanan dgn jari manis tgn kiri, tmbhkan jumlah semua jari dari yg bercantum dan ke bawah. Maksudnya jari manis ada 2, ditambah dgn jari kelingking ada 2 menjadi 4 (ini membawa maksud 40).

Kemudian jari2 yg tidak bercantum, tgn kanan ada 3 dan tgn kiri ada 3. Darabkannya 3x3 menjadi 9.

So jwpnnya 49. Boleh try dgn darab nombor lain ^_^

Fuh, susah juga mo kasi terang guna perkataan jak kan.

2 comments

Tq.. sama mcm awak.. saya dah pernah faham..masa tuh nak ngajar anak dia belum belajar darab lagi.. balik nih nak sabar nak ngajar.. dah cuba bbrp no.. mmg dapat.. yg atas tuh kita dapabkan bil jari kiri dan bil jari kanan.. yg bwh termasuk no yg dipilih tuh jumlahkan darap 10.. then campur dgn no yg diatas tadi kan.. eg 6*6 = so jari kelingking bertemu jari kelingking.. di atas ada 4 jari (manis, hantu, telunjuk dan ibu jari) so 4*4 = 16.. 2 jari kelingking * 10 = 20.. so 20 + 16 = 36.. 6*6 = 36

Thank you kerana mengajar sya menghafal sifir terimakasih bnyak2