Sunday, August 7, 2016

Jawatan Kosong di Kementerian Komunikasi dan Multimedia Malaysia - 28 Ogos 2016

Tags

Jawatan kosong kerajaan terkini di Kementerian Komunikasi dan Multimedia Malaysia Ogos 2016. Permohonan adalah dipelawa daripada warganegara Malaysia yang berkelayakan untuk mengisi kekosongan jawatan kosong di Kementerian Komunikasi dan Multimedia Malaysia sebagai :

1. JURUFOTOGRAFI B19 - 09 KEKOSONGAN

Tarikh tutup permohonan 14 Ogos 2016
Lokasi : Seluruh Malaysia
Sektor : Kerajaan



SEJARAH
Sejarah awal Kementerian Penerangan bermula pada awal abad ke-20 dengan wujudnya stesen-stesen radio yang merupakan saluran komunikasi terawal di negara ini. Radio telah digunakan untuk menyebarkan dakyah dan propaganda penjajah British dan Jepun bagi mempengaruhi minda dan meraih sokongan mereka. Manakala itu, Malayan Film Unit (MFU) melalui penerbitan filem-filem digunakan bagi melancarkan perang saraf dan gerak saraf terhadap pengaruh komunis yang mengancam Persekutuan Tanah Melayu pada tahun 1948. Pada tahun 1945, Jabatan Perhubungan Raya ditubuhkan dan menjadi sebahagian jentera Kerajaan serta ditukar namanya ke Jabatan Perkhidmatan Penerangan (Federal Government's Information Services) pada tahun 1950.

Kementerian Komunikasi dan Multimedia Malaysia ialah penjenamaan semula daripada Kementerian Penerangan, Komunikasi Dan Kebudayaan Malaysia (KPKK) berkuatkuasa pada 16 Mei 2013, oleh Perdana Menteri Malaysia, Dato' Seri Mohd Najib bin Abdul Razak .