Saturday, October 29, 2011

Kesian cikgu dipersalahkan

Tags

anak ayam mencari ubi,
anak itik mencari ikan,
kalau ibubapa hebat tak terperi,
kenapa cikgu yang disalahkan?

hahahaha...xpasal plak aku berpantun tgh2 malam ni kan...ekceli...xtau nk tulis ape sebenarnye ni...but..aku tulis la sepatah dua..ari ni xblogging lg...so rase janggal plak (bajet blogger tegar)..huhuhu...malam ni aku nk share satu topik...topik yang ku rasa kita semua akan melalui sume ni...bila dah kawin...dah ade anak...kita akan melalui sume ni..

Dulu...masa aku sekolah dulu...zaman2 aku dulu...cukup takot kat cikgu...kalo xsiap kerja sekolah...memang rasa xnak g skolah je..kalo sekolah rendah...cikgu suh hafal sifir..xleh ingat sifir 8....ha...berdiri la sampai abis masa...terkumat kamit le ko nk ingat sifir tu...subjek2 lain pon camtu gak...sebab tu la bagi aku...pelajar dulu lebih berkualiti daripada pelajar sekarang...ke ape pendapat ko?

Dulu, mak bapak aku anta aku kat skola..dia pesan kat cikgu, cikgu wat la ape pon kat anak saya, jangan bg patah, jgn bg mati je...asal dia berjaya, pandai, dan jd orang yang berguna kelak. so kalau anak wat hal kat sekolah, ponteng kelas ke...ponteng sekolah ke..isap rokok lam kawasan sekolah ke...bergaduh ke..cikgu displin rotan...sepppsss.....kat punggung...nah....rasekan...kene 3 das kat punggung..terkulat2 nk jalan...balik umah xbgtau mak bapak...mane bole bitau...kalo bgtau...kompem kene 3 das lg sengatan rotan berbisa...cam tu la mak bapak aku nk jadikan aku org yg berguna...

Tapi Sekarang, mak bapak anta anak ke sekolah, siap pesan kat anak, kalo cikgu rotan ke..cubit ke...bgtau bapak....nanti kite naik court...wadahell...camtu ke nk jadikan anak yang berjaya...kompem le anak ko jd besar kepala...erk..bukan besar kepala sebab kekurangan zat...tapi besar kepala degil..skrg ko backup anak ko...nanti die dah besar...silap2 ko dia lawan...ko die terajang...masa tu baru ko tau cane...orang anta anak ke skola nk suh cikgu didik jd org yang berguna...membangunkan modal insan dan jatidiri....ni anak ko cikgu xleh sentuh pon..sikit2 nk naik court...last2 anak ko dipulaukan...abis cite...

tu cite pasal kisah mak bapak dulu dan skrang...ni kisah pasal pendidikan awal kanak2 plak...ko anta anak ko ke skola..ko nak cikgu 100% suap pendidikan kat anak ko...balik umah ko xpenah tanye pasal ape die blaja kat skolah..pasal kije skolah die...pastu anak ko xpandai nk membaca...xpandai menulis..xpandai mengira...ko salahkan cikgu xpandai ajar...pe kes ...ape gile nk salahkan cikgu...kalo dalam 1 kelas ade 30 pelajar...29 lagi boleh membaca...anak ko je xleh membaca...ko sibuk nk salahkan cikgu... ko sebenarnye yang salah...ko abaikan anak ko...mmg ko bg duit..makan pakai sume ko bg...tp pendidikan nk serah 100% kat cikgu...mane boleh camtu der....pendidikan awal bermula dari rumah der...bukan dari sekolah...sejak kecik ko asuh anak ko...ko ajar die itu ini...dari tapak kaki sebesar 2jari...sampai die pandai berlari... last2..ko serahkan die kat skolah...ko yang kene bimbing anak ko...bukan cikgu...bg aku..cikgu hanyalah pelengkap kepada pendidikan...tapi yang asasnya mak bapak yang kena bimbing....

kalo ko tau anak ko xpandai membaca,,,apa salahnya, die balik skola...ko suh dia buka buku...ko ajar die membaca..xkan la ko pon xpandai membaca kot der...agak2 ler...aku banyak dengar komplen...kalo anak xreti itu..xreti ini..salahkan cikgu...cikgu xpandai mengajar...diri sendiri xsalahkan plak... kalo ko nk serahkan 100% kat cikgu..mmg silap besar la ko...bayangkan dalam 1 kelas..ni baru 1 kelas...ade 30 org student...die nk g ajar sorang2...mane larat..tu baru 1 kelas..kene 5 kelas die ajar...tersungkur le cikgu tu...so bila anak ko xreti membaca...cikgu mengajar dalam kelas..kompem die lost..ketinggalan... last bila ujian...dapat no last...g amik report card....baru ko tanye ape masalah anak ko...nape...sebelom ni ko xtau ke ape masalah anak ko? tu masalah yang aku tgk skrg ni...xsume mak bapak cani..tapi ade la segelintir... amik xkisah pasal pendidikan anak...kunun dah anta skola...skola kene ajar sume...cetss..

Tu pasal pendidikan anak...ni pasal perangai anak kat sekolah plak...bila anak ponteng kelas..ponteng skola...isap rokok... cikgu repot kat mak bapak...mak bapak dtg skola..marah2 kat cikgu..kunun cikgu saja wat cerita...siap ckp anak die baik la...sume elok..itu ini xpenah salah... bila tanya kawan2 anak die tu...kawan2 sume ckp anak die isap rokok...tapi masih xcaya...kunun kawan2 die tu ckp sebab takot kat cikgu displin...so macam saksi terpaksa... xpaham aku ngn mak bapak jenis cani...kalo anak ko xwat salah..cikgu xgila le nk wat2 citer...ingat cikgu xde kije ke nk mengadap muke ko..muke anak ko...bukan dapat duit pon..banyak lg kije cikgu...ni baru kes pasal caya kat anak secara membabi buta..lom lg pasal anak kuang ajar ngn cikgu...melawan cikgu...pukul cikgu...dan mcm2 lg la..kalo nk cite sume...sampai bile pon xabis...tapi cikgu tetap disalahkan...aku pon xpaham..

Lastly..kepada pembaca sume..kalo korang bole baca entri ni...korang patot berterima kasih kepada mak bapak korang...kepada cikgu2 korang...sebab mereka la yang mengajar korang membaca...dan tahniah juga kepada cikgu2...cikgu2 bukan hanya mengajar...mcm2 kije die kene wat...Terima Kasih Cikgu...jasamu dikenang...

Contoh kije cikgu selain mengajar:
kerja fail2 dan markah pelajar = jd kerani
pelajar sakit perut = jd doktor, misi
sukan sekolah = jurulatih sukan
cat dinding@mural = wall artist
buat line hitam kat padang skola = tukang kebun kot
dan macam2 lg ler...kalo korang jd cikgu..korang tau le...

sekian saja dari saya...terima kasih