Tuesday, January 17, 2012

17 maut hari pertama Ops Sikap 25

Tags

KUALA LUMPUR: Tidak sampai 24 jam Ops Sikap 25 dilancarkan oleh Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar, kelmarin, 17 kematian dicatatkan pada hari pertama operasi itu di seluruh negara dengan 10 daripadanya membabitkan penunggang dan pembonceng motosikal. 
Gambar Hiasan
Jumlah kematian itu adalah peningkatan sekali ganda berbanding hanya lapan kematian pada hari pertama Ops Sikap 23 sempena Tahun Baru Cina 2011 dan penambahan tiga kematian berbanding 14 yang direkodkan dalam Ops Sikap 24, musim Aidilfitri tahun lalu.
Perangkaan Polis Diraja Malaysia (PDRM) itu juga menunjukkan, selain penunggang dan pembonceng motosikal, tujuh kematian lain membabitkan lima pemandu dan penumpang kereta serta masing-masing seorang pemandu lori dan pejalan kaki.

Dalam tempoh itu, 1,303 kemalangan dicatatkan di seluruh negara dengan 647 berlaku di jalan bandaran, 265 di jalan persekutuan, jalan negeri (225), lebuh raya (109) dan 57 lagi di lain-lain jalan.

Keseluruhannya, 13,813 saman dikeluarkan atas pelbagai kesalahan trafik, kebanyakannya memandu melebihi had laju, memotong di garisan berkembar, melanggar lampu isyarat dan memandu di laluan kecemasan. 

Kelmarin, Ismail berkata, pesalah trafik Ops Sikap hingga 30 Januari ini akan dikenakan saman serta-merta bagi mengurangkan kemalangan terutama membabitkan kematian. 

Beliau berkata, fokus kali ini adalah enam jenis kesalahan iaitu pematuhan had laju, operasi terhadap penunggang motosikal, pemandu mabuk, penggunaan lorong kecemasan, memotong barisan dan melanggar lampu isyarat.
(sumber dari sini)